söndag 13 juli 2014

Johannesört


Johannesört (Hypericum perforatum) är en magisk växt som används för att färga brännvin purpurrött. Brännvinet kallas för Hirkum Pirkum som förkortning av det latinska namnet. 

På 1600-talet serverades häxorna en dryck av johannesört och tistelfrö för att få dem bekänna samröre med djävulen. Hur känner man igen en äkta johannesört? Är stjälken rund, trekantig eller fyrkantig? Det finns delade meningar om det men bladen på äkta johannesört är perforerade. Om man gnuggar blommor lite lätt blir det mörkröda fläckar på fingrarna. 

Jag vet inte om jag har plockat fyrkantig johannesört eller äkta johannesört då jag glömde kolla om bladen var perforerade. Båda arterna har använts som brännvinskrydda enligt en snabb sökning på nätet. Det är inte helt lätt med örter men jag lär mig under resans gång. 

Det går faktiskt att ta reda på om det är äkta johannesört även efteråt, när blomknippen redan hänger på tork. Ta ett blad och håll det mot ljuset, ser du pyttesmå hål är det äkta vara. Jag gjorde testet och konstaterade att det är blommor av äkta johannesört i den fina olivoljan från Grekland.

Johannesörtsolja
  • Plocka blommor och blomknoppar i solsken (gärna på före kl. 12.00 på dagen)
  • Lägg blommorna i en glasburk, häll över olivolja så att den täcker blommorna.
  • Placera burken några veckor på en solig plats (t.ex. på fönsterbänken)
  • Skaka burken ibland, efter en tid får oljan en röd färg.
  • Filtrera oljan genom duk eller sil, förvara oljan i en mörk flaska.
Oljan kan användas på sträv hud, blåmärken och för att lindra muskelvärk. Av torkad johannesört görs te som kan hjälpa vid sömnlöshet och lättare nedstämdhet. Johannesört ska inte användas samtidigt med andra läkemedel, då den påverkar effekten av mediciner. 

Förr i tiden hängdes johannesört ovanför dörrar i hus för att skydda mot blixtnedslag, förtrollning, häxor och vålnader. Jag hängde johannesört på tork i sovrummet men fick plocka bort dem då jag inte kunde sova. Nu vet jag inte om det berodde på fullmånen eller johannesörtens magiska egenskaper?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar